onsdag 20 augusti 2008

"Internetanvändare idag verkar vara precis lika lättlurade som de var för 10 år sedan."

Ett nytt botnät har sprängts, som stridits genom att internetanvändare lurats att klicka på en länk i Windows Live Messenger . Virusforskaren Roel Schouwenberg kommenterar samtidigt det hela med att inte mycket verkar ha hänt när det gäller säkerhetstänkande. "Internetanvändare idag verkar vara precis lika lättlurade som de var för 10 år sedan."

Mja, avrför är det så? Kan det vara att kunskapen om informationssäkerhet och hur man skyddar sig inte är så hög? Roel - vad kan du göra åt det?!

Update 2008-08-22: Jag tycker att FRA-debatten har varit till nytta, eftersom en debatt kring personlig integritet höjer medvetenheten kring dessa frågor. Jag försöker att berätta för vänner som inte vet hur Internet egentligen fungerar, vilka faror som finns. Kunskapsnivån är ibland lite skrämmande. Ett steg i det var mitt smått provokativa sätt att vägra bli medlem på facebook.com. När personer ville lägga till mig på facebook och frågade varför jag inte var med kunde jag berätta om farorna och upplysa dem lite om vilka risker man utsätter sig för. Som vanlig få var och en avgöra och om man bedömer att risken är lägre än nyttan. Det viktiga, enligt mig, är att man tänker efter innan man tex. skriver upp sig på något sociala nätverk och med lite information från mig kanske man kan ta ett klokare beslut?!

http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.174644

Inga kommentarer: