måndag 24 november 2008

Polisen ska inte få hjälp av Hollywood och Bonnier

Med anledning av Jan Gullious artikel i Aftonladet är jag beredd att hålla med. Jag tycker inte heller att författares, filmmakares och andra kulturarbeten ska stjälas så fort de kommer i digital form. Det jag är emot att IPRED riskerar att leda till att privatpersoners integritet riskerar att försakas. Jag tycker inte att filmbolgen ska få en starkare roll och kunna skicka pressande krav hem i brevlådan till Svensson. BSA (Business Software Alliance) har under flera år gjort just detta i Sverige men då till företag som använder för mycket piratkopierad mjukvara. Vi kan ta ett exempel som faktiskt hände mitt företag för en massa år sedan. Vi hade en anställd som inte skötte sig alls. Trots många muntliga och skriftliga varningar var vi tyvärr tvungna att inte förlänga hans provanställning. Det han gjorde då var att anmäla oss till BSA. Detta ledde till att vi fick fördelen att använda registrerad och laglig programvara. Inget ont om det, man ska betala för det man använder. Nackdelen är att detta skulle kunna användas som ett sätt för utpressning mot privatpersoner. Helt utom räckhåll för lagens långa arm men inom räckhålla för mjukvaru- och nu kanske filmmakarnas och bokförläggarna. Det måste kommas på ett sätt att lösa det här med de lagar och regler vi har. Polisen är för svar i Sverige men de behöver inte hjälp från skiv-, film och bokindustrin.

Inga kommentarer: